fredag 28. januar 2011

sjiRaFfeN

Mitt favorittdyr: Sjiraffen
Fikk trangen til å skrive noen velvalgte ord om den herlige sjiraffen. Mest sannsynlig ting dere alle vet fra før, men skader aldri å friske opp litt innimellom. So here it comes:


Sjiraffen (Giraffa camelopardalis), er et afrikansk drøvtyggende klovdyr. Sjiraffen er verdens høyeste landdyr.
Hannen kan bli opptil 5,5 meter og veie oppmot 2 tonn, hunnen betydelig mindre og lettere.
Pga høyden kan den lett få problemer med blodtrykket, men har en egen spesiell ventil i kroppen som styrer blodtilførselen. Hjertet veier 12 kg og skapet blodtrykk som er 3x høyere enn hos menneske.
Tungen  er blå/svart og rundt 50 cm lang!!!
Raser og underartet kan gjenkjennes på mønsteret på skinnet, og den kan løpe veldig fort.


Så da var det sagt (skrevet) og jeg føler meg, om mulig,enda nærmere sjiraffen...


Her i huset er det velkjent at mamma digger disse dyrene, så jeg har vært så heldig å få en super duper sjiraff tegning av en av dem, og den er noe av det kjæreste jeg har.







årets sjiraff-bilde



Dette henger godt plassert i stua.
Får frem et smil hver gang jeg ser på det.
Har ønsket meg et stort sjiraff maleri i mange år, men klarer meg godt med dette i til jeg evt får ønske oppfylt.




Herr og Fru Fredriksen


Dette fant jeg på nettet og syntes det var ganske kult. Skulle Trond og jeg vært sjiraffer, så hadde nok dette vært oss to ja.
Hadde rula på slettene vi da ja.
Spankulert rundt med lange halser, stilig mønster, høyt blodtrykk og blå tunger!!!
Helt sjef......

cecilie lia fredriksen, sjiraffens venn og store støttespiller










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar